Gratis Ebook: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van kantoor

Lees het Ebook en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden

Wat staat er in een huurcontract voor kantoorruimte?

| door

Twintig punten die in een huurcontract moeten of kunnen staan.

  • Personalia huurder en verhuurder (rechtsvorm).
  • Voorwerp van huur. Dit houdt de beschrijving van de bedrijfsruimte, het adres en de bestemming in. Kijk goed wat wel er niet bij de huur inbegrepen is. Huur je casco (het omhulsel, dus de muren, vloeren, het dak etc) of zijn er ook dingen inbegrepen. Dit is heel belangrijk om goede afspraken over te maken. Ook de bestemming van het pand is cruciaal. Anders zit je met een pand waarvan je wel de huur moet betalen maar je niet je bedrijf kan starten.
  • Huurprijs. Je kan via een taxatie of door navraag te doen bij vergelijkbare panden er achter komen wat een redelijke marktconforme huurprijs is. Ook de huurverhoging wordt in dit deel bepaald. Je kan kiezen voor een vast percentage per jaar, je kan afspreken dat de huur helemaal niet verhoogd wordt of je kan gebruik maken van het consumentenprijsindexcijfer. Dit wordt maandelijks berekend door het Centraal Bureau van Statistiek. Verder bepaal je of de huur aan BTW onderworpen is.
  • Betaling van de huurprijs. Aan wie en per welk tijdvak.
  • Huurperiode.
  • Waarborgsom/bankgarantie
  • Opzegtermijn/opzegformaliteiten.
  • Afspraken over veranderingen en toevoegingen aan het pand aangebracht door de huurder die wil of niet ongedaan moeten worden na afloop van het huurcontract.
  • Je kan regelen dat als er verbouwd wordt op kosten van de huurder, de huurprijs niet wordt beïnvloed door de waardestijging en dus de huurprijsherziening.
  • Regeling wat de huurder moet repareren.
  • Regeling wat de verhuurder (verplicht) moet repareren bij mogelijke gebreken.
  • Mogelijke schadevergoedingen die de verhuurder moet betalen als er schade is door mogelijke gebreken.
  • Afspraken wat er gebeurd als de huurder zijn bedrijf verkoopt of in een B.V. wil inbrengen
  • Gemeentelijke en andere belastingen.
  • Gas, water, elektriciteit.
  • Is onderhuur geheel of gedeeltelijk toegestaan?
  • Voorkeursrecht van koop. Zeker aan te raden als de huurder gaat investeren in het pand.
  • Servicevoorzieningenpakket en servicekosten.
  • Verzekeringen.
  • Reclame: mag je teksten, lichtbakken en dergelijke op de gevel aanbrengen?

Bron: MKB Servicedesk

[the_ad id=’28752′]

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

En diverse vastgoedmarketing producten:

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

×

Gratis video: 3 blunders waardoor je veel extra geld kwijt bent aan het huren van een kantoorruimte

Bekijk de video en ontdek:

  • Hoe een makelaar de groei van je onderneming in de weg kan staan
  • In welke situatie je vast blijft zitten aan een vervelend huurcontract
  • Wanneer je met onnodige ruimte blijft zitten waar je wel voor moet betalen

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

VIP Community

Als lid van de VIP community krijg je ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden