Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken
Om meer contactmomenten uit je vastgoed website te ontvangen is het belangrijk om je bezoekers een keuze vrijheid te geven. Er zijn tegenwoordig steeds meer bedrijven die een chatfunctie aanbieden, maar de makelaardij lijkt terughoudend.
Misschien heeft de gemiddelde makelaar er nooit over nagedacht, maar er zijn erg weinig vastgoed websites die een chatfunctie aanbieden. In dit artikel ga ik het hebben over de toegevoegde waarde van een chat functie, en hoe je deze functie het beste kan gebruiken op je website.
[the_ad id=’28752′]
Service is ontzettend belangrijk. Ook binnen de makelaardij. Door een chatfunctie op je website te gebruiken biedt je een extra service aan je (potentiƫle) klanten. Een service die je concurrenten niet aanbieden.
Behalve dat een chatfunctie “gewoon handig” is voor je (potentiĆ«le) klanten is het dus ook een manier om je te onderscheiden. Hoe beter je service via deze chatfunctie is, des te waardevoller je kan zijn voor je bezoekers.
Een chat functie is vooral bedoeld voor gebruikers die nu een antwoord willen, maar hier niet over willen bellen. Ze kijken nog even de kat uit de boom, en een chatfunctie is een lage drempel voor contact.
Net zoals email een lage drempel is voor contact, maar bij email moeten zij wachten op een antwoord. Deze groep mensen willen op het moment zelf een advies, antwoord of misschien wel een bezichtiging in plannen. Is dat niet mogelijk? Dan verlaten ze je website direct.
Een chatfunctie heeft de volgende voordelen:
Dat een gebruiker op je website anoniem wilt blijven (hoeft overigens niet altijd) wilt niet zeggen dat je als makelaar ook anoniem moet blijven. In mijn blog over social media kon je al lezen dat het personaliseren belangrijk is, maar op je website is dit ook het geval.
Via deze chat functie heb je weer een extra mogelijkheid om je gezicht te laten zien. Door te laten zien wie er actief is binnen je makelaardij werk je aan vertrouwen. Met dit vertrouwen heb je een veel grotere kans dat diegene een bezichtiging bij jou in wilt plannen.
Want vraag jezelf eens af: “Zou jij een bezichtiging in willen plannen bij een makelaar waar je totaal geen vertrouwen in hebt?”.
Hoe maak je een chat persoonlijk?
Dit kan op 2 manieren:
Een goed voorbeeld van SAS van het personaliseren van de chatfunctie. Je krijgt direct een beeld van de dame waarmee je aan het chatten bent.
Een belangrijke vraag die een bezoeker zich zal afvragen. Door deze vraag te beantwoorden zorg je ervoor dat je geen chats krijgt met vragen die je eigenlijk niet wilt. Tijdverspilling voor beide partijen, en bovendien een slechte ervaring voor de gebruiker van je website.
Een geschikte plaats om dit de gebruiker van je vastgoed website te laten weten is in de introtekst van het chatvenster.
Zo kan je onder andere het volgende aan je bezoeker duidelijk maken:
Kortom: Waar kunnen gebruikers de chat voor gebruiken?
De belangrijkste afweging die je moet maken als het gaat om het aanbieden van een chat functie is of er iemand aanwezig is die het tijdens kantooruren kan beheren. De bezoeker heeft namelijk de verwachting om direct contact te krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat 3 minuten wachttijd het maximale is.
Wanneer je voor de bezoeker zichtbaar bent als “online”, dan moet je ook daadwerkelijk in de starthouding zitten om een chat aan te nemen.
Een chat beheren naast je dagelijkse werkzaamheden zorgt vaak voor irritatie van de gebruiker. De kans is dan namelijk groot dat hij soms lang moet wachten omdat andere werkzaamheden voor gaan.
We leven in een 24/7 economie, en dat zal in de toekomst steeds meer de verwachting van je klanten worden. Dat wilt zeggen dat zij in de avonduren ook snel een antwoord op hun vraag verwachten.
Iemand die in dit principe voorop loopt is Coolblue. Zo begonnen zij met levering in de avonduren, maar ook hun helpdesk is inmiddels tot 23.59 open. Wat ze dit oplevert? Veel blije klanten, en veel publiciteit.
Een chat kan perfect op deze trend inspelen, en je hoeft daarvoor niet eens op kantoor te zijn. Bij de meeste chat software is het alleen noodzakelijk om te kunnen inloggen en je kan chat gesprekken aannemen. Thuis vanaf de luie bank bijvoorbeeld…
Ik ga er even vanuit dat je op dit punt enthousiast bent om een chat functie te implementeren in je website. Is het vanaf dat moment alleen online gaan en afwachten tot men begint te chatten?
Dat zou je in het begin kunnen doen om te testen of je bezoekers vanuit zichzelf de chatfunctie gebruiken, maar je kan bezoekers ook stimuleren om te chatten.
Zo kan je via de chat software instellen dat het chat venster direct (of na een aantal seconde) geopend wordt met een boodschap zoals: “Goedendag, kan ik u ergens mee van dienst zijn?”.
Behalve dat een chat in gezet kan worden als verlengstuk van je helpdesk, kan het ook zorgen voor meer positieve reviews. Je moet dan wel zorgen voor een actieve follow up door ze een email te sturen na afloop.
In deze email kan je vragen om feedback over het contact, maar is het een nog beter moment om te vragen om een review. Je hebt immers zijn probleem opgelost en op basis daarvan wilt men graag een positieve review over je makelaardij schrijven (spreek uit ervaring).
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Leave a Reply