Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

15 unieke manieren voor meer bezoekers naar je vastgoed website

| door

De afgelopen weken zijn er veel blogs verschenen om betere resultaten te behalen als makelaar met je website. De reacties zijn erg overweldigend, en dat inspireert mij om nog meer en vooral betere blogs te schrijven.

Het is mijn passie om een website te blijven verbeteren en daarmee de best mogelijke resultaten te behalen. Je moet het ook wel leuk vinden om aan je website te blijven werken. Een succesvolle website gaat niet over een nacht ijs.

Ik heb daarom bij de start van dit blog er bewust voor gekozen om eerst te focussen op conversie, en niet op meer bezoekers. Je kan namelijk zaken op je website veranderen, en daar direct de resultaten van zien. Daar heb je dus geen nieuwe bezoekers voor nodig.

[the_ad id=’28752′]

Lees je mijn blog voor het eerst? Dan adviseer ik je om eerst de volgende artikelen te lezen (om daarna terug te keren om dit artikel te lezen natuurlijk):

Zoveel mogelijk bezoekers. Daar draait het om! Toch?

Voordat ik je de 15 manieren ga vertellen om meer bezoekers naar je website te trekken wil ik eerst een misvatting uit de wereld helpen. Velen denken namelijk dat je voor een succesvolle website enorm veel bezoekers nodig hebt, en dat is niet het geval.

Stel je eens voor dat je voor 1 dag alle bezoekers zou hebben van Facebook (en dat zijn er miljoenen)… Zou je daar meer bezichtigingen uit halen?

Het draait alleen maar om relevante bezoekers!

Het gaat dus niet om zoveel mogelijk bezoekers, maar zoveel mogelijk bezoekers die binnen je doelgroep vallen. Daar moet je er inderdaad zoveel mogelijk van hebben, maar dat is een andere focus dan enkel “veel bezoekers”.

Wanneer dit wel je focus is ben je enkel bezig met je eigen ego, en niet met het groeien van je business.

15 manieren voor bezoekers die in je doelgroep vallen

In dit artikel zal ik je daarom ook tips en inspiratie geven om meer relevante bezoekers naar je website te trekken. Dit zijn geen standaard tips voor meer bezoekers, maar ook marketing technieken waarmee je als makelaar kan onderscheiden van concurrenten.

Behalve deze tips adviseer ik je ook om zelf te bekijken waar specifiek je doelgroep zich bevindt op internet. Daar komt ook creativiteit bij kijken om te bepalen op welke manier je ze het beste kan bereiken. Met de volgende tips hoop ik daarom ook je te inspireren om zelf manieren te ontdekken voor meer relevante bezoekers.

1. Geef iets gratis weg op je website

Je makelaardij is een enorme bron van kennis. Bedenk maar eens hoeveel experts er binnen je makelaardij actief zijn op verschillende vakgebieden. Veel makelaars kiezen ervoor om deze kennis intern te houden, maar je kan deze kennis ook bundelen in een Ebook.

Dit Ebook kan je vervolgens gratis publiceren op je website of bezoekers toegang tot geven na inschrijving op je e-mail lijst. Door kennis te delen in de vorm van een digitaal PDF bestand kom je bekend te staan als de expert op een specifiek vakgebied. Hoe waardevoller de informatie in het Ebook des te groter de impact als expert je zal hebben.

Andere zaken die je gratis weg zou kunnen geven zijn:

  • Een fysieke brochure met tips over het huren van kantoorruimte (je ontvangt daarbij meer gegevens van de prospect voor een goede follow-up)
  • Een infographic waarbij je visueel een checklist maakt met de belangrijkste adviezen op een specifiek vakgebied.
  • Een MP3. Spreek een audiobestand in met je adviezen.
  • Een video. Ook door middel van video kan je laten zien dat jij de expert bent om zaken mee te doen. Daarnaast krijgt men direct een goed veel van jou en je makelaardij.

Behalve dat je jezelf als expert positioneert maak je ook gebruik van de wet van wederkerigheid (Influence – Cialdini). Wanneer je men iets van waarde geeft zijn ze eerder geneigd om iets terug te geven.

De beloning zal in de meeste gevallen in de vorm van promotie zijn. Wanneer je digitale product heel waardevol is zal men het snel willen doorvertellen. Zowel op social media als mond tot mond reclame. De ontvangers van je digitale product zet je dus in als ambassadeur. Zij promoten je website en zorgen voor gratis nieuwe bezoekers.

2. Bied de bezoekers op je website een gratis advies gesprek

Wellicht een nog grotere impact kan je hebben op je doelgroep wanneer je speciaal voor iemand de moeite neemt om hem te helpen met zijn vragen. Daar raakt men echt enthousiast van, en heeft een lage drempel om kennis te maken met je makelaardij.

Binnen de advocatuur is het zelfs de normaalste zaak van de wereld om eerst een vrijblijvend en gratis advies gesprek te krijgen. Behalve dat het een uitnodiging is om gebruik te maken van je diensten zal men er over praten op social media bij een goed gesprek.

Makelaar krijgt een adviserende rol

Ik heb het hier niet over een vrijblijvende bezichtiging, maar een gesprek waarbij je de problemen en vragen van klanten gaat oplossen. Immers zal de klant denken dat wanneer je in een gesprek al zijn problemen kan oplossen je dat ook met je dienstverlening kan bereiken.

Dit principe heb ik ook al eens eerder behandeld in mijn artikel “Als makelaar denken in problemen oplossen of omzet?

Daarnaast verschuift online marketing steeds meer naar 1-op-1 marketing in plaats van 1 op velen (zoals met tv reclames). Neem social media als voorbeeld dat het beste werkt wanneer je interactie aan gaat. Dit kan alleen als je 1-op-1 werkt en daarmee wordt het belang ervan steeds groter.

3. Binnenkort een beurs? Zet social media centraal!

Regelmatig worden er beurzen georganiseerd in de vastgoed branche. Een unieke manier om via een beurs je social media activiteiten te betrekken is door je Twitternaam te vermelden als bedrijfsnaam. Normaal gesproken staat er enkel de bedrijfsnaam boven een stand, maar je kan er ook voor kiezen om @makelaarjansen te vermelden.

Een simpele aanpassing en je onderscheid je direct van alle andere deelnemers. Bezoekers van de beurs herkennen dit direct en daarmee nodig je uit tot interactie, maar positioneer je je vooral als moderne makelaar.

Wanneer ik dit zou zien zou ik hier direct een vermelding over maken op mijn Twitter profiel, en velen met mij. Gratis promotie en bezoekers naar zowel je Twitter profiel als je website (wanneer men door klikt naar je website).

4. Adviezen aan klanten op je blog plaatsen

Dagelijks bieden makelaars oplossingen voor de problemen van hun klanten. Waardevol voor deze klant, maar de kans is groot dat meer mensen met hetzelfde probleem zitten. Door deze oplossing op je blog te delen kan je in een keer van betekenis zijn voor veel andere potentiële klanten.

Kennis delen waar normaal een prijskaartje tegenover staat is juist de informatie waar je veel exposure voor kan krijgen. Als ik heel eerlijk ben had ik deze tips ook kunnen bundelen in een Ebook om het vervolgens te verkopen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat veel makelaars geholpen zijn met deze informatie.

Doordat je content gaat delen die je normaal alleen aan klanten tegen betaling verteld zal je ook beter in de zoekmachines gevonden worden. Google is namelijk steeds beter in het onderscheiden van echt waardevolle content en een middelmatig artikel.

5. Opvallen op marktplaats

Marktplaats is een goede manier om relevante bezoekers naar je website te trekken, maar niet eenvoudig. Vooral in de categorieën van makelaars zijn er veel advertenties te vinden waardoor het lastig is om de aandacht te pakken.

Een manier om op te vallen is door een andere boodschap te plaatsen dan alle andere makelaars. Deze tip is een aanvulling op tip 2. Waar alle andere makelaars een advertentie plaatsen over een woning die te koop staat of kantoorruimte die te huur staat, plaats jij een advertentie over het gratis advies gesprek!

Uniek en je pakt daarmee zelfs de aandacht wanneer je advertentie ver omlaag is gezakt. Daarnaast kom je op deze manier ook in contact met je doelgroep, en kan jij de klant goed adviseren en van toegevoegde waarde zijn.

6. Schrijf een review voor de concurrent!

Heb je een goede relatie met collega makelaars? Stel voor om een review voor hun website te schrijven. Behalve dat bezoekers van zijn website het een positieve ervaring oplevert met jouw makelaardij vraag je natuurlijk om een link terug naar je website.

Een win-win situatie. Hij krijgt een review en jij een link op zijn website wat relevante bezoeker op kan leveren. Een ander bijkomend voordeel is dat links een onderdeel zijn van zoekmachine marketing. Het zorgt dus ook voor een positieve bijdrage aan je SEO activiteiten.

7. Maak gebruik van affiliate marketing

Binnen de vastgoed branche is het de normaalste zaak om iemand die een huurder aan brengt te belonen met commissie. Een makelaar plaatst zijn aanbod op een andere website die voor leads moet gaan zorgen. Niets mis mee en ik adviseer je dat vooral te blijven doen, maar er is ook een andere manier dat hetzelfde doel heeft: affiliate marketing.

Via affiliate marketing verwijst men met een banner of link naar je website, en daarbij registreert de software van wie een lead vandaan komt. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat andere websites naar jou verwijzen en het dus meer bezoekers oplevert. Dit in tegenstelling tot het aanbod door plaatsen waar de andere website zijn bezoekers op zijn website houd.

Affiliates kan je ook wel zien als je persoonlijke promotie team, maar dan op no cure no pay basis. In dit artikel gaan ze dieper in op de mogelijkheden.

8. Start een forum

Wie beweerd dat forums behoren tot de verleden tijd zit er behoorlijk naast. Bekijk het Higherlevel forum maar eens waar dagelijks over velen onderwerpen wordt gediscussieerd. Naast een blog is een forum ook geschikt om je makelaardij als expert te positioneren.

Je bezoekers kunnen vragen stellen over vakgebieden waar de makelaardij kennis over in huis heeft. Daarnaast is een forum geschikt om te ontdekken met welke vragen men zit, en zoals ik eerder een tip gaf is dat weer voer voor een nieuw artikel op je blog.

9. Optimaliseer je YouTube video

Op YouTube zijn steeds meer videos van makelaars te vinden. Dat is al erg slim wanneer je daar mee bezig bent, maar wist je ook dat YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld is?

Dat houd in dat het belangrijk is om je videos ook te optimaliseren voor deze zoekmachine. Enkele tips:

  • Plaats het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de titel
  • Zorg ervoor dat je video op andere relevante websites wordt geplaatst
  • Begin de beschrijving met een link naar je website
  • Plaats het zoekwoord in de beschrijving
  • Maak gebruik van tags

10. Aanmelden voor Google mijn bedrijf

Google heeft al eens eerder aangegeven dat steeds meer zoekopdrachten met een lokale intentie worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is een zoekopdracht als “Kantoorruimte Amsterdam“. Waar men voorheen wellicht zocht op enkel “Kantoorruimte” gebeurd dat nu in combinatie met de plaatsnaam.

In de meeste lokale resultaten zie je dan een Google maps vermelding. Wist je dat je via Google mijn bedrijf een vermelding op deze Google maps kan verkrijgen als men een lokale zoekopdracht plaatst?

Genoeg reden om je vandaag nog aan te melden voor Google mijn bedrijf.

11. Zorg voor terug kerende bezoekers met je nieuwsbrief

Wanneer je constant meer relevante bezoekers op je website wilt is het belangrijk dat zij ook terug keren. In het proces wanneer zij telkens de website opnieuw bezoeken raakt je gebruiker vertrouwd met je website. Zij zullen dan eerder een actie ondernemen dan wanneer zij voor de eerste keer je website bezoeken.

Dit heeft ook weer te maken met de expert status die je verkrijgt wanneer je regelmatig waardevolle artikelen publiceert. Bezoekers willen dan graag zaken met je doen omdat het vertrouwen aanwezig is.

De gouden combinatie voor meer terugkerende bezoekers is:

  • Waardevolle artikelen op je blog
  • Gratis Ebook
  • Je nieuwsbrief

De artikelen zijn daarmee de basis waarom bezoekers graag naar je website terug keren, maar kan ook de reden zijn waarom ze juist weg willen blijven. Je kan men dan wel overtuigen met je gratis Ebook om in te schrijven op je nieuwsbrief, maar dan is het nog de kunst om men te behouden.

Wanneer je ze regelmatig op de hoogte stelt van artikelen op je blog die eigenlijk niet waardevol zijn verlies je net zo hard je bezoekers en leden op je nieuwsbrief.

Overige tips voor je nieuwsbrief:

  • Noem het geen nieuwsbrief. Men wilt niet op een nieuwsbrief inschrijven omdat ze dat associëren met minder waardevol of spam. Dat komt omdat men de nieuwsbrief vaak op een verkeerde manier heeft gebruikt. Beter zou zijn wanneer je duidelijk maakt wat zij ervoor terug krijgen (het gratis Ebook) net zoals ik onderaan dit artikel heb gedaan.
  • Regelmaat. Hoe vaak kan men je “nieuwsbrief” verwachten? Maak dit direct kenbaar op je website.
  • Maak het waar! Als je zegt dat je gebruiker elke vrijdag de nieuwsbrief kan verwachten dan moet dat ook het geval zijn. Geen excuses, want dit gaat ten kosten van je geloofwaardigheid.
  • Personaliseer. Wanneer men mij bij mijn voornaam aanspreekt krijg ik het gevoel alsof de email speciaal voor mij bedoeld is. Wanneer je iedereen gaat aanspreken met “Beste heer/mevrouw” krijgen ze een tegenovergesteld gevoel. Alsof je geen waarde hecht aan elk lid van je nieuwsbrief.
  • Transparantie. Geef aan dat je niet alleen wilt zenden maar vooral het gesprek aan wilt gaan. Zo geef ik in elke email aan dat wanneer iemand vragen heeft ze direct kunnen reageren op de email en zo snel mogelijk een antwoord kunnen verwachten.

12. Schrijf een gast artikel voor een ander blog

blogging-336376_640Andere blogs zijn ook altijd op zoek naar nieuwe content. Ik ken zelfs blogs die helemaal bestaan uit mensen die het leuk vinden om op regelmatige basis een artikel voor een ander blog te schrijven.

Het grote voordeel is dan ook dat je zichtbaar bent voor het publiek van een ander, maar ook krijg je de exposure onder een artikel als auteur.

Onder elk geschreven artikel mag je vaak een beschrijving van je eigen website plaatsen inclusief verwijzinging. Zo schrijf ik voor De Scherpe Pen en heb ik dankzij dat ik daar regelmatig een gastblog schrijf al verschillende leuke contacten op gedaan.

Ook heb ik door het nadrukkelijk aanwezig zijn op het blog meer lezers van mijn artikelen op dit blog over gehouden.

13. Koop waardevolle domeinnamen / websites op

Je kan zelf veel tijd en energie stoppen in je website voor meer bezoekers / conversie of je koopt een website over van iemand die al resultaten boekt. Natuurlijk heb je hier budget voor nodig, maar het is wel de snelste manier tot resultaten.

Bij een bestaande website met goede resultaten adviseer ik ervoor om niet alles te gaan verwijzen via links om meer bezoekers naar je eigen website te verkrijgen. Onderzoek eerst of het wellicht niet de moeite waard is om de website zo te laten of wellicht zelf nog te verbeteren.

Een andere optie is om een domeinnaam over te nemen. Voor ons is een domeinnaam alleen interessant als er bepaalde SEO waarde aan vast hangt. Ik kies daarbij de meest waardevolle domeinnamen. Ik geloof er meer in om 1 website heel succesvol te maken op 1 domeinnaam.

Bij de aankoop van een domeinnaam wij naar de volgende punten:

  • Hoeveel inkomende links heeft de domeinnaam
  • Wat is de leeftijd van de domeinnaam (ouder = beter)
  • Welke pagina’s zijn nog geïndexeerd in Google (site:domein.nl zoekopdracht in Google uitvoeren)
  • Heeft de domeinnaam verwijzingen op social media?
  • Staat er een zoekwoord in de domeinnaam?

Vervolgens melden wij de domeinnaam aan bij Google webmaster tools om te ontdekken welke pagina’s Google nog ziet en of er nog error’s aanwezig zijn. Vervolgens 301 redirecten wij op pagina niveau naar de meest relevante pagina’s binnen onze website.

Op deze manier zet je de SEO waarde over naar je eigen website met een minimaal verlies aan pagerank. Dit is een goede manier om je website sterker te maken in de zoekmachines, maar overdrijf hier niet mee. 100’en domeinnamen op kopen en 301 redirecten is vragen om een penalty. Vooral wanneer deze niet relevant zijn.

14. Bedank klanten op een unieke manier

In het begin van dit artikel gaf ik al aan dat je creatief moet zijn om aan waardevolle bezoekers te komen die binnen je doelgroep vallen. Zo sturen wij naar elke ondernemer die reageert op een kantoorpand een kaartje. Dit doen wij om onze blijk van waardering uit te spreken.

Klanten kunnen dit vaak erg waarderen en daardoor krijgen wij meer vermeldingen op social media, maar de belangrijkste impact die je op je klant kan hebben is dat ze het zo leuk vinden dat ze graag andere over je website willen vertellen.

En dat alleen omdat we een kaartje hebben gestuurd als blijk van waardering.

15. Actief aan de slag met Linkedin groepen

Behalve dat je elk artikel zou moeten door plaatsen in relevante Linkedin groepen, is het ook de moeite waard om aan discussies mee te doen. Linkedin beloond je hiervoor en maakt je eigen bijdrages nadrukkelijker aanwezig zodat je meer impact hebt op de leden van de groep.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat wanneer je eenmaal een ‘Top Contributor’ bent binnen een Linkedin groep je velen malen meer exposure krijgt dan wanneer je net start. Een ‘Top Contributor’ krijgt meer likes, reacties en bezoekers naar zijn blog artikelen.

En het is vrij simpel om een ‘Top Contributor’ te worden. Het woord zegt het eigenlijk al. Een ‘Top Contributor’ is iemand die het meeste bijdraagt in de Linkedin groep. Dit bereik je door reacties en likes achter te laten op andere bijdrages.

Vanaf vandaag actief aan de slag binnen relevante Linkedin groepen dus.

Dit waren mijn tips om meer relevante bezoekers naar je vastgoed website te trekken. Laat je mij even weten wat je er van vind?

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.