Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

20 manieren om nieuwe huurders te vinden voor je leegstaande kantoorruimte

| door

In vastgoed is locatie natuurlijk alles, maar ook in de marketing van je vastgoedportefeuille is dat het geval. Hoe en vooral waar ga je de objecten in de markt zetten? Dat is de vraag die centraal staat in dit artikel.

Deze vraag ga ik beantwoorden aan de hand van 20 voorbeelden die voor mij, en andere makelaars heeft gewerkt om nieuwe huurders te vinden voor hun leegstaande kantoorruimte (in willekeurige volgorde).

[the_ad id=’28752′]

1. Huur een tekstschrijver in

Overal waar je een object kan promoten begint het met tekstuele content. Of je de kantoorruimte nou aanbiedt in een makelaarskrant, Funda of via Google Adwords de beschrijving van het object staat centraal.

Een goede tekstschrijver haalt de unieke kenmerken uit je object en maakt de lezer nieuwsgierig. Zo nieuwsgierig dat ze staan te springen om een bezichtiging in te plannen. Probeer het niet zelf want het schrijven van een goede tekst is echt een vak apart. Een dure zaak? Wellicht, maar een amateuristische tekst die geen bezichtigingen oplevert kost je nog veel meer!

2. Laat professionele foto’s maken

De eerste indruk is erg belangrijk. Overal! Niet alleen op internet maar ook op lokale media. Zorg daarom voor professionele foto’s die je object(en) eer aan doen.

Ga niet met je iPhone een aantal foto’s schieten en plaats deze op verschillende media. Het resultaat zal dan gegarandeerd tegen vallen, en dat is niet de schuld van deze platformen. De content en afbeeldingen die je aanlevert bepalen namelijk de eerste indruk die men krijgt van je vastgoedportefeuille. Het is het verschil tussen geen bezichtiging, en een ondernemer die niet kan wachten om langs te komen.

iphonemostpop 01

3. Virale marketing met video

Al eens overwogen om met video te gaan werken? YouTube is na Google de grootste zoekmachine, en als je daar een grote hit scoort heb je de kans dat je video verspreid zal worden over het hele internet. Je video krijgt dan een sneeuwbaleffect, maar dan moet de content uniek zijn zoals in onderstaand voorbeeld:

Ruim 3 miljoen views op YouTube, en dan tel ik de exposure op alle websites waar deze video op geplaatst is nog niet mee. Hoeveel bezichtigingen zal alleen deze video hebben opgeleverd? Al moet je wel beseffen dat het in dit voorbeeld niet alleen een kwestie van een video maken is.

Andere video content die het goed zal doen in de vastgoed markt:

  • Geef een rondleiding door een object en benoem de belangrijkste punten.
  • Expert op een bepaald gebied? Deel je expertise in een video.
  • Laat je klanten hun ervaringen delen via video over je makelaardij.
  • Neem een camera mee op bezichtiging, en laat “de wereld” zien hoe een bezichtiging precies verloopt.

4. Flexibiliteit in huurperiodes

Is het bij jou als makelaar mogelijk om alleen voor minimaal 10 jaar te huren? Of is het ook mogelijk om bijvoorbeeld. voor een half jaar te huren? Hoe flexibeler je bent in de huurperiodes des te breder word je doelgroep. In de huidige economische situatie is alles onzeker, en wilt een ondernemer zich vaak niet vastleggen aan een langlopend contract.

Een trend die zich lijkt door te zetten want de flexibele kantoorruimte aanbieders schieten als paddestoelen uit de grond…

5. Volledig ingericht of zelf inrichten?

Een andere keuze die een logisch gevolg is op flexibiliteit. Biedt je klanten een volledig ingericht kantoor aan of laat geef je ze de vrijheid om zelf hun kantoor in te richten? Of beide natuurlijk. Een keuze die je maakt als makelaardij, maar een grote impact kan hebben op het aantrekken van nieuwe huurders.

Niet iedereen kiest voor het gemak van een ingericht kantoor, en wilt zijn eigen identiteit bepalen.

fotograaf Marieke Wijntjes, Initium gebouw, 24-12-2010

6. Maak gebruik van MakelaarAds op Funda

Wist je dat er een soortgelijk systeem is op Funda als Google adwords? Dit heet MakelaarAds, en daarbij kan je aan de rechterkant in het overzicht van een bepaalde plaats staan met je object. Direct in zicht van de zoeker, en op de eerste pagina!

Klik hier voor meer informatie.

7. Plaats de objecten op Marktplaats(en)

Op Marktplaats word niet alleen gezocht naar tweedehands spulletjes, maar ook naar kantoorruimte. Wel is de categorie “Bedrijfs onroerend goed” een betaalde categorie, maar als je graag een alternatief zoekt dan zijn er veel klonen van Marktplaats te vinden zoals:

8. Zoekmachine marketing

Een ingewikkelde materie voor een nieuwkomer, maar de moeite waard om je eens in te verdiepen is zoekmachine marketing. Goed vindbaar zijn in Google zorgt voor enorm veel exposure, maar draagt ook bij aan het ontvangen van nieuwe bezichtigingen.

Uit velen onderzoeken blijkt ook dat zoekmachine marketing als het meest succesvolle marketingkanaal wordt gezien, gementen naar Return on Investment. We leven ook in een tijdperk waarbij Google niet meer weg te denken is (vooral bij de nieuwe generatie). Het is daarom logisch in ieder geval iets op dit gebied uit te voeren omdat je potentiële huurders het medium ook gebruiken.

9. Google adwords

Geen tijd te verliezen, en wil je direct vindbaar zijn in Google? Dan is Google Adwords geschikt. Waar het bij zoekmachine marketing lang kan duren voordat je überhaupt op de eerste pagina staat is het resultaat bij Google Adwords direct.

Google Adwords is daarentegen niet gratis (zoekmachine marketing ook niet als je je tijd gaat omrekenen naar geld), en hierbij reken je af per klik.

10. Lokaal adverteren

Opereer je niet landelijk maar lokaal? Dan is het verstandig om regionaal te gaan adverteren. Dit kan door middel van het adverteren in de lokale (makelaars)krant, magazine of het sponsoren van het regionale hockeyteam.

11. Samenwerken met lokale bedrijven

Een alternatief voor lokaal adverteren is om een samenwerking te zoeken met lokale bedrijven.

Voorbeeld: Een bedrijf in de omgeving maakt kantoormeubilair, en is op zoek naar nieuwe klanten. Je zou daarbij een samenwerking kunnen starten en elkaar nieuwe klanten gunnen.

Jij beveelt hen aan wanneer er een nieuwe kantoorruimte opgeleverd moet worden, en zij bevelen je aan als makelaar voor mensen die komen oriënteren voor een nieuwe kantoorruimte inrichting.

12. Verhoog de conversie van je website

Om een beter resultaat te behalen met je website is het niet alleen noodzakelijk om meer bezoekers naar je website te verkrijgen. Dat zal misschien je eerste gedachte zijn, maar heb je ook al eens nagedacht aan het verhogen van de conversie op je website?

Waarschijnlijk heb je voordat je de website hebt laten bouwen een aantal doelen opgesteld. Niet elke bezoeker zal dit doel behalen, maar als je het percentage bezoekers die het doel wel behaald omhoog kan krijgen ben je bezig met conversie optimalisatie.

Met andere woorden: je haalt meer rendement uit de bezoekers die op je website komen.

Conversie doelen kunnen zijn:

  • Inschrijven op een nieuwsbrief
  • Bezichtiging inplannen
  • Contact opnemen met het verkoopteam
  • Chatten met de klantenservice

13. Laat je klanten aan het woord

Vertellen je klanten regelmatig dat ze razend enthousiast zijn over je dienstverlening? Fijn natuurlijk, maar dit zou je in kunnen zetten als marketing tool op je website. Er zijn namelijk altijd een aantal aspecten die een bezoeker (psychologisch) tegenhouden om tot actie te komen.

Positieve ervaringen van een enthousiaste klanten kunnen dan net dat stukje extra vertrouwen geven om over te gaan tot actie, en wellicht een bezichtiging in te plannen.

Direct aan de slag? Verzamel deze gegevens van klanten voor een review:

  • Volledige naam
  • Bedrijfsnaam
  • Telefoon of email (als men contact op wilt nemen)
  • Optioneel: social media profielen

Daarnaast is uit onderzoek (en persoonlijke ervaring) gebleken dat een foto van de klant het beste werkt in plaats van een logo.

14. Gratis huurperiode voor publiciteit

Dagelijks worden er websites gelanceerd waarbij bedrijven met een abonnement op de website voordeel kunnen behalen (vaak korting) bij andere bedrijven. Waarom zou je hier niet aan mee doen? Je levert bijvoorbeeld een gratis huurperiode in, maar krijgt hier wel een nieuwe klant voor terug.

Op deze manier is het niet noodzakelijk om vooraf geld te investeren, en betaal je enkel bij resultaat. Het levert je wel direct meer exposure op!

Daarnaast kan je altijd interessante websites benaderen met een “speciale aanbieding”. Veel bedrijven willen graag iets extra’s doen voor hun klanten, en met een speciaal aanbod kunnen zij dit bereiken.

15. Huur een (online) marketing bureau in

Alle tips die ik tot nu toe gegeven heb klinken wellicht erg interessant, maar heb je er ook tijd en kennis voor in huis? Een marktplaats advertentie aanmaken is redelijk eenvoudig, maar een gedegen SEO strategie opzetten is een ander verhaal.

Het kan daarom verstandig zijn om een online marketing bureau in te huren als je daar budget voor is. Ik adviseer altijd wel om je altijd in te lezen in de materie waarin je gaat investeren. Je hoeft geen expert te zijn, maar je moet er wel over mee kunnen praten. Zo kan je iemand met slechte bedoelingen ook zo door.

super-computer-nerd

16. Vraag om hulp bij huidige huurders

Wellicht weten de gevestigde huurders wel een nieuwe huurder te vinden? Regelmatig zie ik op social media ondernemers elkaar aanbevelen op basis van ervaringen die zij hebben binnen een bepaald gebouw. Om dit te stimuleren kan je hier altijd iets tegenover zetten zoals; een gratis iPad bij een nieuwe huurder of een commissie.

17. Foursquare!

Als makelaar heb je regelmatig nieuwe mensen over de vloer. Kunnen zij ook laten weten aan hun sociale netwerk dat ze momenteel bij jou op visite zijn? Door je locatie aan te melden op Foursquare kunnen je bezoekers dit aan hun sociale netwerk laten weten.

Toch is alleen Foursquare aanmaken niet genoeg. Hang bij de receptie op dat men hier in kan checken op Foursquare, en wellicht kan je diegene die het meest gebruik maakt van Foursquare daarvoor belonen.

Overigens kan je dit ook doen met andere social media kanalen. Een simpele boodschap als: “Laat weten dat je op visite bent! Vinden wij leuk. @gebruikersnaam” zal je vast en zeker gratis publiciteit op social media opleveren.

Voorbeeld

foursquare_checkinEn als je echt goed bezig bent op Foursquare…

Foursquare-Windo-Cling

18. Denk na over netwerken

Een van de redenen waarom ondernemers zich vestigen in een bepaald gebouw zijn de bedrijven die er al gevestigd zijn. Wellicht is het daarom wel interessant om een specifieke doelgroep voor je kantoorgebouw te hebben.

Wij hebben zelfs een uitgebreid artikel geschreven over het netwerken in een bedrijfsverzamelgebouw.

19. Google mijn bedrijf

Via Google mijn bedrijf kan je als lokale onderneming een vermelding krijgen op Google Maps. Hiermee sta je niet alleen in zicht van ondernemers die via Google Maps zoeken, maar de meest relevante en waardevolle vermeldingen worden ook in de zoekresultaten van Google zelf vermeld.

Goed aangepakt sla je hiermee dus 2 vliegen in een klap. Voor Kantoorruimtevinden.nl is dit ook uitgevoerd met onderstaand resultaat:

rotterdam lokaal

20. Social Media

Eerder publiceerde wij al ons eigen onderzoek over het gebruik van social media door makelaars, maar het kan natuurlijk wel profijt opleveren. Mits goed gebruikt. Dat kan je overigens hier lezen.

Een andere belangrijke tip die relevant voor makelaars is komt van Gary Vaynerchuck: Probeer niet te “closen” bij het eerste contact!”

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Meer bezichtigingen nodig?

Ontvang meer bezichtigingen door middel van vastgoed marketing of via Kantoorruimtevinden.nl.

Enkele producten uit ons assortiment zijn:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

2 responses to “20 manieren om nieuwe huurders te vinden voor je leegstaande kantoorruimte”

  1. Rogier Dop says:

    Beste Danny,

    Ik heb deze lijst met veel interesse doorgenomen en wil graag nog een tip aanreiken: Kijk ook eens naar de interne mens, naar het aanbieden van bijbehorende Food&Beverage services voor de huurders van het pand. Of het nou een volwaardig restaurant met ontbijt/unch/diner mogelijkheden is of alleen een Grab&Go corner en alles ertussen: We moeten toch eten met zijn allen, wat voor werk we ook doen, op welke plek dan ook. Het aanbieden van de juiste F&B faciliteiten kan niet alleen helpen om huurders binnen te halen en ze te behouden, het kan pandeigenaren ook helpen om hun huurprijs beter te verklaren/huren te verhogen omdat zij meer waarde aanbieden voor de huurders.
    En wie kan dit beter dan wij bij VITAM: de maatwerkcateraar?

    Een goed weekend gewenst.

    Met vriendelijke groet,
    Rogier Dop
    VITAM

    • Danny Verhoeven says:

      Beste Rogier,

      Zeker een toegevoegde waarde, maar meer om de ervaring van de huurders te verbeteren. Ook belangrijk, maar of het doorslaggevend is bij een huurbeslissing weet ik niet.

      Als ergens geen goede eetgelegenheid is inpandig, dan zoekt men het waarschijnlijk in de buurt. Toch ben ik er ook van overtuigd dat het wel een toegevoegde waarde is om het allemaal onder 1 dak te hebben.

      Bedankt voor je reactie, en een fijn weekend!

      Danny Verhoeven

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights