Lees het Ebook en ontdek:
...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.
Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om het leukste kantoor van Nederland te vinden
Na het schrijven van de Gids voor het creëren van een fijne thuiswerkplek kreeg ik veel positieve reacties, maar ook vragen of er een gids voor het huren van kantoorruimte kan worden gemaakt.
In het verleden heb ik al verschillende artikelen gepubliceerd over dit onderwerp zoals “Een flexibele werkplek. Wat is dat precies?” en “Deze kosten zijn aftrekbaar bij het huren van kantoorruimte“, maar nog geen totaal overzicht van het hele proces naar een geschikte kantoorruimte.
[the_ad id=’28752′]
Het kan namelijk zijn dat je als ondernemer zelf toe bent aan een kantoor of dat je samen met personeel een dak boven je hoofd nodig hebt. Ook heeft een eigen kantoor de volgende voordelen tegenover thuiswerken:
Overtuigd? Laten we dan bij het begin beginnen van het proces tot een geschikte kantoorruimte.
De stappen die ik met je ga doornemen staan op willekeurige volgorde, maar zijn wel allemaal van belang voor het totaalplaatje.
De onderdelen van het vinden van een geschikte kantoorruimte zijn:
Tenzij je enkel een kantoor zoekt dat dichtbij de regio is waar je woont is locatie cruciaal. Een goede bereikbaarheid zorgt voor minder frustraties bij klanten, maar ook bij personeel.
Als het goed is weet je als ondernemer precies waar je doelgroep zich bevind en is het een logische stap om daar een kantoor te zoeken. Bied je landelijk je dienst of product aan? Dan is een centraal punt als Utrecht een prima plek om te vestigen.
Maar niet alleen de ligging bepaald of een locatie geschikt is of niet. Houd ook rekening bij het kiezen van een locatie met:
Voordat je direct vol enthousiasme op zoek gaat naar kantoorruimtes moet je behalve een bepaalde regio ook weten naar wat voor type pand je op zoek moet gaan. Ben je een creatieve start up dan kan een bedrijfsverzamelgebouw een goede optie zijn. Dit terwijl het voor een advocaten kantoor wellicht een minder geschikte optie is.
De ervaring die je een klant geeft word mede bepaald binnen het kantoorpand (door de mensen die in je kantoor ronlopen), maar ook een gedeelte aan de buitenkant.
Misschien kan je namelijk wel je bedrijfsnaam op het pand plaatsen? Of wellicht staat er een bord langs de weg waarbij passanten kunnen zien dat jouw onderneming daar gevestigd is. Deze manier van branding draagt ook direct bij aan je imago.
Onderzoek dus van te voren goed welke bedrijven er in een kantoorpand gevestigd zijn. Wellicht liggen daar ook een aantal netwerk kansen!
Nu je precies weet waar je wilt gaan vestigen en welk type kantoorpand het beste bij je onderneming past kan je gaan kijken naar welke eisen je hebt qua opzet van een kantoor.
Ben je ZZP dan kan je voor jezelf naar een privé kantoor kijken, maar als je personeel wilt huisvesten moet je ook rekening houden met de arbo-wet.
Qua inrichting geven verhuurders je vaak 2 opties; een kale oplevering of volledig ingericht. Niet altijd heb je deze keuze dus vraag dit altijd even na bij de makelaar.
Vanzelfsprekend moet je bij een kale oplevering de inrichting helemaal zelf doen. Dit kost meer tijd en geld, maar dan heb je ook wel precies zoals je het zelf wilt en is het een stuk persoonlijker.
Een nadeel is weer dat je minder flexibel bent. Wanneer je personeel moet ontslaan dan kan je niet krimpen naar een kleiner kantoor vanwege het interieur. Tenzij je dat weer ergens anders gaat opslaan, maar dit kost ook weer extra geld.
Heb je minder tijd en budget? Dan kan je het beste kiezen voor een volledig ingerichte kantoorruimte. Je kan dan een stuk sneller operationeel zijn omdat de verhuurder de opzet al klaar heeft staan.
Het kan zo zijn dat de verhuurder het meubilair in het groot inkoopt en daardoor per huurder goedkoper kan aanbieden. Natuurlijk zit dit wel verwerkt in de huurprijs net zoals de andere faciliteiten zoals; de keuken, kopieer apparaat etc etc.
Behalve dat je moet kiezen of je zelf wilt inrichten of gaat voor een volledig ingericht kantoor moet je bepalen hoe je het kantoor wilt indelen. Wil je zelf graag in een prive kantoor werken? Of werk je liever met het hele bedrijf in een grote ruimte?
Om een indruk te krijgen van hoe een open kantoor werkt en eruit ziet kan je mijn blog over open kantoren lezen.
Prachtige open kantoor inrichting van Delo
Daarnaast kan je natuurlijk altijd nog kantoren inrichten voor bepaalde groepen (of een hele afdeling) die vaak moeten samenwerken. Ook kiezen sommige bedrijven ervoor om ieder individu tussen scheidingsmuren te zetten in een open ruimte. Dit word ook wel een “cubicle” genoemd.
Persoonlijk ben ik geen fan van deze opzet en vind ik het ouderwets. Het nut van een afgeschermde werkplek zie ik wel, maar probeer dit dan te combineren met transparantie. Op deze manier houd je medewerker toch nog een beetje contact met de andere, en voelt hij/zij zich niet buiten gesloten.
Een mooi voorbeeld van een afgesloten ruimte van Danone waarbij toch nog de connectie met de rest van het kantoor behouden blijft.
Nu je precies weet wat de opzet van je kantoor gaat worden, kan je gaan shoppen voor kantoorruimte inrichting. Maar voordat je dat gaat doen heb moet je wel weten wat je precies nodig hebt.
Natuurlijk niet nodig als je kiest voor een kantoorruimte dat al ingericht is, maar als je zelf gaat inrichten moet je rekening houden met het volgende:
Als laatste kan je er nog voor kiezen om kantoorplanten in verschillende ruimtes te plaatsen. Volgens een onderzoek gepubliceerd op MT.nl heeft dat de volgende voordelen:
Je weet nu precies waar je wilt gaan vestigen, welke opzet en indeling je kantoor heeft en eventueel is de inrichting ook bekend. Maar voor welke periode ga je huren? In deze alinea vertel ik je waar je precies op moet letten.
De markt van kantoor verhuur veranderd en daarmee bieden verschillende verhuurders ook variatie in huurperiodes. Het is aan te raden om altijd te gaan voor flexibiliteit omdat je op deze manier op gebied van huisvesting kan anticiperen op de situatie van je onderneming.
Bijvoorbeeld: Je onderneming verkeerd in zwaar weer. Je moet noodgedwongen personeel ontslaan. Is de verhuurder van je kantoor ook zo flexibel om daar in mee te gaan? Kan je direct krimpen in kantoorruimte zodat je geen ruimte overhoud waar je wel voor moet betalen?
Let op: bij een echt flexibele kantoorruimte kan je op ieder gewenst moment switchen. Dat betekent dus tijdens de gehele huurperiode. Vraagt dit altijd even na!
Een ander voorbeeld: Je groeit enorm hard met je onderneming. Je moet nieuw personeel in dienst nemen. Is het mogelijk om direct een kantoor erbij te huren? Specifiek voor het aantal personen waar je extra ruimte voor nodig hebt?
Let op: Bij een echt flexibele kantoorruimte kan je precies het aantal ruimte huren dat je nodig hebt. Je moet niet direct een hele verdieping huren als dat niet nodig is. Hierdoor bespaar je ook weer geld.
Ik benadruk nogmaals dat deze flexibiliteit voor de gehele huurperiode moet gelden. Verhuurders zien de trend van flexibel verhuren, en verwerken dit in hun marketing. In de praktijk blijkt echter dat het enkel mogelijk is aan de beginperiode van je huurcontract. Opletten dus!
Zoals ik al in de vorige alinea benoemde zijn verhuurders op verschillende manieren bezig om huurders aan te trekken. Er zijn daarom verschillende soorten concepten op de markt waar je als kantoor zoekende je voordeel uit kan halen.
Deze concepten hebben betrekking op het gebouw zelf, inrichting, flexibiliteit en doelgroep.
Beter bekend als de traditionele kantoorruimte. Deze vorm van kantoorruimte word kaal opgeleverd, en je betaald per m2 en niet per persoon. Geschikt voor ondernemers die zelf de touwtje in handen willen hebben en alles zelf regelen.
Internet en aanvullende diensten zijn in sommige gevallen wel aan te schaffen bij de verhuurder.
Voordeel conventionele kantoorruimte
Het grootste voordeel van deze vorm is dat je een eigen identiteit kan bepalen. Als een bezoeker je onderneming gaat bezoeken dan krijgen ze een unieke ervaring.
Nadelen conventionele kantoorruimte
De nadelen van een conventionele kantoorruimte zijn:
In een bedrijfsverzamelgebouw huisvesten meerdere bedrijven zich in een kantoorpand. De huurkosten van een bedrijfsverzamelgebouw kunnen laag worden gehouden omdat je gezamenlijk gebruik maakt van diensten. Je moet hierbij denken aan het kopieerapparaat en bijvoorbeeld de kantine.
Vaak richten een bedrijfsverzamelgebouw zich ook op een bepaalde doelgroep. Hierdoor kan men onderling kennis delen en netwerken. Kennis is macht!
Voordelen bedrijfsverzamelgebouw
Een kantoorruimte huren in een bedrijfsverzamelgebouw bied de volgende voordelen:
Nadelen bedrijfsverzamelgebouw
Een werkplek huren in een bedrijfsverzamelgebouw heeft de volgende nadelen:
Een incubator is een gebouw gericht op ondernemingen in de pre- of startfase.
Hier worden allerlei ondersteunende diensten aangeboden zoals huisvesting, administratie, technische ondersteuning, contracten en management advies met als doel de startende onderneming een groeispurt te geven.
Niet elk startend bedrijf maakt kans om door een incubator geholpen te worden. Maar als daarvoor eenmaal groen licht gegeven, is krijg je toegang tot een geïntegreerd pakket diensten (zoals hierboven aangegeven).
Focus op ondernemen en groei
De voor- en nadelen zijn vergelijkbaar met een bedrijfsverzamelgebouw, maar focust zich dus voornamelijk op ondernemen en het ondersteunen van groei.
Deze oplossing is vergelijkbaar met de all inclusive vakantie. De kantoren zijn namelijk volledig ingericht en je huurt inclusief faciliteiten zoals een post en receptiedienst. Overige diensten zoals een vergaderruimte worden naar gebruik afgerekend.
Flexibiliteit is ook mogelijk in een business center. Je hoeft niet meteen voor 5 jaar te binden, maar kan zelfs per dagdeel afrekenen.
Voordelen business center
Een kantoorruimte huren in een business center heeft de volgende voordelen:
De nadelen van een business center zijn vergelijkbaar met een bedrijfsverzamelgebouw.
Met Coworking werk je in principe in een groep binnen een kantoor. Echter werken deze groep mensen niet gezamenlijk van een bedrijf, maar bestaat het uit ZZP’ers, zelfstandigen of mensen die vaak moeten reizen. Coworking is daarom vooral populair onder deze groep.
Je kan het dus zien als dat meerdere bedrijven actief zijn binnen een kantoor(ruimte). Daar waar bij alle andere huisvestingsconcepten elke onderneming een ruimte voor zichzelf heeft.
De voordelen van Coworking zijn:
De nadelen van Coworking kunnen zijn:
Natuurlijk een grote factor op je beslissing is de huurprijs van een kantoor. Echter hebben wij van Kantoorruimtevinden.nl hier al een uitgebreid artikel over gepubliceerd.
Huurprijs van een kantoorruimte.
Twintig punten die in een huurcontract moeten of kunnen staan.
Bron: MKB Servicedesk
Veel succes!
Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl
KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.
Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:
[su_spacer size=”10″]
En diverse vastgoedmarketing producten:
[su_spacer size=”10″]
Bedrijfsparken hebben vaak aantrekkelijke opties. Soms zijn die qua prijs een beetje te mooi om waar te zijn. De bereikbaarheid met het openbaar vervoer is daar overigens niet altijd optimaal. De gemeente laat ook het onderhoud aan de plaatselijke infrastructuur wat liggen.