Gratis Ebook: Maakt jouw website deze 3 dodelijke fouten?

Lees het Ebook en ontdek:

  • 3 blunders waardoor het grootste gedeelte van je bezoekers geen bezichtiging zal inplannen
  • Waarom je aanbod niet vindbaar is in Google
  • De belangrijkste reden waarom men zich niet voor je nieuwsbrief aanmeld

...en zie direct praktische tips om dit op te lossen.

Je krijgt ook wekelijks een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken

Online marketing voor makelaars

| door

Vorige week lieten wij in ons onderzoek zien dat makelaars en social media geen perfecte match zijn. Toch is het makkelijker om fouten aan te wijzen dan oplossingen aan te dragen.

Dat is de reden waarom Kantoorruimtevinden.nl vanaf vandaag een marketing serie begint voor makelaars. Dagelijks zijn wij bezig met online marketing in de kantorenmarkt, en vanaf vandaag gaan wij onze kennis op het gebied van online marketing met jullie delen. Niet alleen interessant dus voor makelaars, maar iedereen die zich interesseert in online marketing.

In samenwerking met Wecommerce online marketing bureau.

Serie online marketing voor makelaars

Momenteel zijn de volgende onderwerpen behandeld in de serie online marketing voor makelaars:

Je website als thuishaven

Online marketing heeft velen voordelen. Ook voor makelaars, maar online marketing is niet alleen meer (relevante) bezoekers naar je website. Belangrijker zijn bezoekers die converteren in een actie op je website.

Een goed converterende website zorgt er ook voor dat je minder bezoekers nodig hebt dan je concurrent, maar toch meer rendement behaald.

Een belangrijke eerste tip in deze serie is om in online marketing op 2 zaken te focussen:

  • Meer relevante bezoekers
  • Een hogere conversie

“Relevante” bezoekers is hier bewust vetgedrukt. Bezoekers die namelijk niet in je doelgroep vallen heb je qua conversie niets aan. Het haalt de conversie van je website zelfs omlaag.

Voorbeelden van website conversie

Voorbeelden van website conversie relevant voor de makelaar kan zijn:

  • Brochure aanvraag.
  • Nieuwsbrief inschrijving.
  • Algemene contact opname.
  • Potentiële huurder voor een object.

Deze website doelen moeten duidelijk zijn voordat je een eigen website laat maken, en ook op basis hiervan worden ingericht. Een bezoeker moet bij het bezoeken van je website zo min mogelijk weerstand ondervinden bij het uitvoeren van deze doelen.

(Conversie) meten

Zijn de doelen van de website duidelijk? Dan is het belangrijk dat je deze conversie doelen gaat meten. Wij gebruiken hiervoor Google analytics om te ontdekken waar op de website het nodig is om de conversie te verhogen, en Optimizely om daadwerkelijk een (splittest) uit te voeren.

Een voorbeeld: Een bezoeker van een makelaar website moet vanaf de homepage klikken op een object in het aanbod (productpagina), en vervolgens het formulier invullen op de pagina van het object. 2 simpele stappen dus.

De conversie kan je dan ook op 2 stappen verhogen namelijk;

  • Klik ratio van bezoeker / productpagina vanaf de homepage vergroten. Of
  • De ratio bezoek van de productpagina en het aantal mensen dat het formulier invullen

Verstandig is om bij de laatste stap te beginnen omdat het direct voor meer aanvragen zal leiden. Tenzij iets de bezoeker tegen houd om objecten in het aanbod aan te klikken. Om te ontdekken in welke fase van het proces de bezoeker afhaakt maken wij gebruik van doelen in Google analytics. Door middel van de trechterweergave kan je dan precies zien waar men op de website afhaakt.

Conversie verhogen

Direct aan de slag met de pagina’s op je website die conversie tegen houd? Nee. Aanpassingen waarvan jij (of een expert) denkt dat ze conversie verhogend zijn kan in de praktijk zelfs resulteren in een conversie verlaging.

Daarom staan wij soms ook versteld van makelaars die in een keer hun hele website omgooien qua design, inhoud en gebruiksvriendelijkheid. Je verwacht altijd meer rendement van zo’n nieuwe website, maar je neemt een enorm risico.

Split test

Beter zou zijn om elke aanpassing of een groep aanpassingen te testen tegenover de huidige opzet van je website. Bezoeker 1 laat je versie A zien, en bezoeker 2 krijgt versie B te zien. Dit noemen ze een split test en deze kan je opzetten in bijv. Optimizely. Deze tool zorgt er voor dat beide versies over je bezoeker zal worden verdeeld, en laat je als makelaar zien welke versie het beste resultaat boekt.

Zie je dat je nieuwe versie een conversie verhoging laat zien in de tool? Dan mag je de aanpassing doorvoeren in de praktijk. Je baseert deze aanpassing dan op gebruikerservaring en niet op iets dat je zelf denkt (een wilde gok) dat gaat zorgen voor een hogere conversie. En dat laatste is de meest voorkomende fout door makelaars.

Casestudy

Voordat wij het artikel gaan afsluiten wil ik je wel een actiepunt meegeven waar geen conversie test voor nodig is. Ga nu eens naar je eigen website en kijk hoeveel je van een bezoeker vraagt bij een contact opname of het formulier bij een object.

Hoeveel informatie vraag jij van je bezoekers?

Dagelijks zie ik websites van makelaars die enorm veel (overbodige) informatie vragen van de zoeker. Zonde, want dit gaat gegarandeerd ten kosten van de conversie. Bekijk daarom eens goed welke informatie je echt nodig hebt en welke je kan schrappen. Hoe minder informatie je op je website vraagt van je bezoeker, hoe hoger de conversie zal zijn.

Minder waardevol? Wellicht op het eerste gezicht, maar wanneer je beschikt over een telefoonnummer dan kan je altijd nog na bellen om andere informatie te vragen. Je hebt dan in ieder geval de lead binnen. Iets wat niet het geval is wanneer je om enorm veel informatie vraagt. Dan haakt de gemiddelde bezoeker namelijk af.

Conclusie

Je kan je online marketing nog zo goed op orde hebben, maar wanneer een website niet converteert is het verspilde moeite. De hoeveelheid bezoekers elke maand waar je alle moeite voor gedaan hebt is verspilde tijd wanneer een deel hiervan niet converteert.

Overigens is het onmogelijk om een conversie percentage van 100% te behalen, maar door te focussen op de combinatie van conversie en het verkrijgen van (relevante) bezoeker door middel van goede online marketing haal je het meeste rendement uit je website.

Veel succes!

Danny Verhoeven
Kantoorruimtevinden.nl

Over KRV Kantoorproducten

KRV Kantoorproducten helpt ondernemers bij het vinden en inrichten van werkplekken.

Zo bestaat ons assortiment onder andere uit:

[su_spacer size=”10″]

En diverse vastgoedmarketing producten:

[su_spacer size=”10″]

Dit artikel is geschreven door Danny Verhoeven, eigenaar Kantoorruimtevinden.nl. Ik onderneem al velen jaren op internet, maar help je ook graag met het vinden van een geschikte werkplek.

Volg mij op social media: LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.